14.2.06

Beies!

L'Adrià ja sap fer el plural. Sap que per referir-se a més d'un objecte ha d'afegir una s. Ahir m'ho va demostrar: li va caure una cullera a la banyera i va dir "beia!", però quan va veure que n'hi havia una altra, va dir "beies!". Va formar un plural de manera ben conscient i em va deixar meravellat, perquè es tracta d'un aprenentatge molt diferent al de les simples paraules. L'adquisició de lèxic és un fenomen elemental: el nen s'adona que una determinada persona o un determinat objecte té un nom, perquè el sent, i aprèn a reproduir-lo. Però el plural és un aprenentatge morfològic, més complex que el lèxic. S'adona que afegint una s, amplia el nombre d'objectes als quals es refereix. Jo ho veig com una veritable proesa. Quan ho va aconseguir l'Aina ja m'ho va semblar. I ara l'Adrià m'ha sorprès igualment.